Gdańska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu drogi krajowej nr 22. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Unibep.
Obwodnica Starogardu Gdańskiego, która zapewni m.in. wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miasto, powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. To kolejne obejście z tego rządowego programu w województwie. Pierwszą oddaną do użytku była
obwodnica Brzezia w ciągu drogi krajowej nr 25.
Kolejną będzie obwodnica Człuchowa, na której przetarg w systemie Projektuj i buduj GDDKiA planuje ogłosić pod koniec 2026 roku. W planach są również obwodnice Słupska i Kobylnicy oraz Sztumu.
Unibep najtańszy i najkorzystniejszy
W przetargu na budowę obwodnicy Starogardu Gdańskiego wzięło udział 12 wykonawców.
Zamawiający zadanie wycenił na 593,360 mln zł i tylko najdroższa z ofert przekroczyła ten budżet.
Spośród pozostałych 11 ofert, najtańszy okazał się Unibep, który zaoferował 407,939 mln zł. Oferta wykonawcy okazała się zatem najtańsza i najkorzystniejsza dla Generalnej Dyrekcji.
Pozostałe oferty wyglądały następująco: konsorcjum Fabe i Mosty Łódź - 425,650 mln zł, Budimex - 441 481 mln zł, Mirbud - 447,532 mln zł, Duna Polska - 448,810 mln zł, Strabag - 471,105 mln zł, Porr - 477,287 mln zł, Mostostal Warszawa - 486,656 mln zł, NDI - 518,215 mln zł, PTU Intercor - 534,342 mln zł, Aldesa - 540,253 mln zł oraz Onde - 593,935 mln zł.
Obwodnica w przekroju 2+1
Obwodnica Starogardu Gdańskiego powstanie w ciągu Drogi krajowej nr 22. Ma mieć 16 km długości.
Została zaplanowana jako droga klasy GP z jedną jezdnią w przekroju 2+1 – dla każdego kierunku jazdy przewidziano jeden pas ruchu i dodatkowo pas ruchu do wyprzedzania, który będzie występował naprzemiennie, raz dla jednego raz dla drugiego kierunku jazdy.
Z istniejącą siecią dróg nowa trasa ma się połączyć poprzez 4 ronda turbinowe w miejscu docelowych węzłów, na skrzyżowaniach Starogard Zachód, Starogard Południe, Jabłowo i Starogard Wschód. Do wybudowania jest kilkanaście obiektów mostowych i miejsce do kontroli pojazdów.
Nawierzchnia obwodnicy będzie dostosowana do nacisku 115 kN/oś. Zamontowane zostaną ekrany akustyczne i zasadzona zieleń.
Budowa tej trasy ma potrwać 39 miesięcy. Dzięki niej z miasta zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy, w tym ten kierujący się w stronę autostrady A1.